کمبود سوخت در کشور نفت خیز نیجریه

کمبود سوخت در کشور نفت خیز نیجریه

به گزارش الجزیره انگلیسی؛

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد: کمبود سوخت در نیجریه مردم این کشور را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی؛ نارضایتی از کمبود سوخت در نیجریه رو به افزایش است. جایگاه داران می‌گویند، نمی‌توانند سوخت را با بهای پیشنهادی دولت به فروش برسانند، زیرا بهای سوخت وارداتی بسیار زیاد است. نیجریه تنها کشور عضو اوپک است که بیشتر سوخت خود را وارد می‌کند. نیجریه زیرساخت‌های تصفیه نفت خام ندارد.

خبرنگار این شبکه از ابوجا گزارش داد: مردم ساعت‌های زیادی را در صف‌های سوخت در ابوجا پایتخت نیجریه صرف می‌کنند. کمبود سوخت در روز‌های اخیر به مراتب بدتر شده است. در شهر لاگوس پایتخت تجاری نیجریه هم وضعیت به مراتب بدتر است. دولت به دنبال ارائه یارانه سوخت به شهروندان است.

اما وارد کنندگان سوخت می‌گویند، نمی‌توانند این موضوع را قبول کنند. این وضعیت سبب کمبود سوخت و تشکیل صف‌های طویل در برابرجایگاه‌های عرضه سوخت شده است. این به معنای آن است که هزینه سوخت افزایش یافته است. این موضوع سبب شده است که بسیاری برای تهیه سوخت به بازار سیاه روی آورند. آن‌ها مجبورند برای تهیه سوخت دو برابر مبلغ تعیین شده را پرداخت کنند.

این وضعیتی غیرقابل تحمل برای مردم در شهر‌های بزرگ نیجریه است. این موضوع سبب شده است که مردم برای رسیدن به محل کار و همچنین رساندن فرزندان خود به مدارس با مشکل روبرو باشند. از طرف دیگر بسیاری از شهروندان نیجریه برای تامین برق مورد نیاز خود به ژنراتور وابسته هستند که کمبود سوخت سبب شده است آن‌ها نتوانند برق خود را تامین کنند.

یک شهروند نیجریه ای گفت: من نمی‌توانم منتظر بمانم. من نمی‌توانم سوخت مورد نیاز خودروی خود را تامین کنم. این مایه تاسف است که ما این وضعیت را تجربه می‌کنیم. بسیار بسیار مایه تاسف است. ما نمی‌دانیم که به کجا برویم. ما در کشور خود نفت تولید می‌کنیم، اما شهروندان رنج می‌کشند.

یک شهروند نیز گفت: این وضعیت بسیار آزاردهنده و خسته کننده‌ای است. ما بسیار ناامید و درمانده شده ایم. وضعیت موجود برای من غیرقابل تحمل شده است. درک وضعیت موجود برای ما در مقایسه با کشور‌های دیگر دشوار است.

خبرنگار در ادامه، گفت: شماری از جایگاه‌های عرضه سوخت هم تعطیل شده اند. این به علت آن است که سوختی برای فروش ندارند. از طرف دیگر تامین کنندگان سوخت در نیجریه تنها سوخت را برای جایگاه‌هایی که هزینه حمل و نقل را پرداخت کنند تامین می‌کنند. این موضوع سبب کمبود و افزایش بهای سوخت شده است. مردم نیجریه معمولا کمتر از ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین پرداخت می‌کنند، اما این مقدار هم اکنون به یک دلار افزایش یافته است.

از طرف دیگر، بهای بنزین در بازار سیاه به مراتب بیشتر است. هنوز معلوم نیست که چه زمانی این مشکل حل و فصل شود. هم اکنون، بسیاری از مردم برای دریافت سوخت با مشکل روبرو هستند و درمانده شده اند.

منبع خبر : iribnews.ir