ماهی پلاستیک خوار ، برنده مسابقه رباتیک انگلیس+فیلم

نزدیک به ۱۰۰ اثر از سوی افراد علاقه‌مند به رباتیک و طبیعت که می‌خواستند اختراع خود را قانونی کنند، برای افتتاحیه مسابقه رباتیک طبیعی دانشگاه ساری ارسال شده بود.

بنا بر اعلام دانشگاه سارِی، یک هیات بین‌المللی طرح ربات‌ماهی را انتخاب کرد؛ زیرا ممکن است به کاهش میزان زباله‌های پلاستیکی در رودخانه‌ها کمک کند. این زباله‌ها هزاران سال قبل از تجزیه به زیست‌بوم (اکوسیستم) آسیب می‌رسانند.

اِلینور مکینتاش (Eleanor Mackintosh)، دانشجوی شیمی دانشگاه سارِی، گیلبرت را ساخت. گیلبرت یک ماهی رباتیک و هم اندازه یک ماهی آزاد است. این ماهی رباتیک آب را فیلتر می‌کند و میکروپلاستیک‌ها را در داخل ظرف خود نگه‌ می‌دارد. گیلبرت قبلاً در یک آزمایشگاه و دریاچه‌ها آزمایش شده است.

دکتر رابرت سیدِل (Robert Siddell)، استاد دانشگاه و پایه‌گذار مسابقه، گفت: نمی‌دانیم سرنوشت بخش عظیمی از پلاستیک‌هایی که به آبراه‌ها پرتاب می‌شوند به کجا ختم می‌شود. انتظار داریم این ماهی رباتیک اولین گام در یافتن و در نهایت مهار مشکل آلودگی پلاستیکی باشد.

جالب است که طرح گیلبرت برای دانلود رایگان از وبگاه مسابقه در دسترس و منبع‌باز است؛ بنابراین، همه افراد می‌توانند با استفاده از چاپگر سه‌بعدی ماهی میکروپلاستیک‌خوار خود را بسازند.

این ربات با تکان‌دادن دُم خود در آب حرکت می‌کند و دهان خود را باز نگه می‌دارد تا آب و میکروپلاستیک‌ها وارد یک حفره داخلی شوند. آب می‌تواند از توری کوچک متصل به آبشش عبور کند؛ اما زباله‌های پلاستیکی در دام توری گیر می‌کنند.

گیلبرت تاکنون فقط در دریاچه‌ها و نهرهای کوچک استفاده شده است؛ اما ممکن است با بهبود طراحی‌ آن در آینده راه‌حلی عالی برای پاک سازی آلودگی میکروپلاستیک از رودخانه‌های جهان باشد.

 



ماهی پلاستیک خوار ، برنده مسابقه رباتیک انگلیس+فیلم - نیوزین

ماهی پلاستیک خوار ، برنده مسابقه رباتیک انگلیس+فیلم - نیوزین

(ویدئو)
منبع خبر : iribnews.ir