طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا زبان های برنامه نویسی؟

برای افرادی که می خواهند طراحی سایت را یاد بگیرند یا افرادی که قصد دارند طراحی سایت خود را به شرکت های طراحی سایت بسپارند، این سوال پیش می آید که آیا طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا زبان های وب؟ بسیاری از افراد استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال و غیره را در سایت خود انتخاب می کنند. در حالی که برخی دیگر انتخاب می کنند تا وب سایت خود را با استفاده از زبان های زیر ایجاد کنند. در واقع هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند که در طول این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.


طراحی سایت با استفاده از وردپرس


وردپرس چیست؟ وردپرس در ابتدا به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی با استفاده از PHP (که قبلا یک ویرایشگر متن بود) و MySQL (یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای منبع باز) ایجاد شد. اما امروزه وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا و بسیار بیشتر از یک پلتفرم وبلاگ نویسی است. می توانید از آن برای ایجاد یک وب سایت استاندارد، سایت شبکه اجتماعی، سایت فروشگاه و سایر سایت هایی که امکان دارد استفاده کنید. به همین دلیل افراد زیادی (از جمله بسیاری از مشاغل) این نرم افزار قدرتمند و انعطاف پذیر را انتخاب می کنند. به عنوان مثال، وب سایت های سونی، نیویورک پست و NBC با استفاده از وردپرس ساخته شده اند. در حال حاضر، بیش از 43 درصد از تمام وب سایت ها در جهان از وردپرس استفاده می کنند. در اینجا مزایا و معایب وردپرس آورده شده است:


طراحی سایت با وردپرس


مزایای طراحی سایت با وردپرس


مزایای طراحی سایت با وردپرس عبارتند از:


سهولت نصب و استفاده، حتی برای مبتدیان.


با مراجعه به سایت وردپرس و دانلود فایل نصبی، می توانید تنها با چند کلیک یک سایت ایجاد کنید. همچنین می توانید به راحتی صفحات و پست ایجاد کنید و بسیاری از ویژگی های دیگر را اضافه کنید. این یکی از دلایل برتری وردپرس نسبت به سایر CMS ها مانند جوملا و دروپال است.


قالب های آماده


بسیاری از قالب های آماده برای انواع سایت های وردپرس و برنامه های مختلف را می توان از فروشگاه های آنلاین مانند Themeforest خریداری کرد. برخی نیز این قالب ها را تهیه می کنند و پس از اصلاح و افزودن فایل های ترجمه در فروشگاه های ایرانی به شما می دهند. به این ترتیب هر زمان که از ظاهر سایت خود خسته شدید می توانید آن را به راحتی تغییر دهید. البته توصیه می شود برای اطمینان از امنیت و عدم وجود کدهای مخرب، قالب های وردپرس را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.


پلاگین های کاربردی


صدها و احتمالاً میلیون ها افزونه وردپرس برای افزودن ویژگی های اضافی به وب سایت ها وجود دارد. افزونه ها به شما این امکان را می دهند که تا حد امکان وب سایت خود را شخصی سازی کنید و وب سایت مورد نظر خود را تنها با چند کلیک و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی ایجاد کنید. توصیه می کنیم از افزونه های موجود در مخزن وردپرس یا خریداری شده از فروشگاه های معتبر استفاده کنید. همچنین شما می توانید با گذرندان دوره آموزش وردپرس نحوه ساخت پلاگین های دستی رو هم یادبگیرید.


یک جامعه حمایتی قوی


همانطور که قبلا اشاره کردیم، درصد زیادی از تمام وب سایت ها در جهان از وردپرس استفاده می کنند. استفاده زیاد از وردپرس توسط کاربران باعث رشد و شکوفایی جامعه بزرگ آن شده است. هر زمان که در استفاده از وردپرس یا مضامین و افزونه‌های آن با مشکل مواجه شدید، کتاب‌های الکترونیکی، وبلاگ‌ها، آموزش‌های آنلاین و انجمن‌های پرسش و پاسخ فراوانی پیدا خواهید کرد که به شما در حل مشکل کمک می‌کنند.


بروزرسانی مداوم


وردپرس یک سیستم متن باز است که بازخورد زیادی از طراحان و توسعه دهندگان وب برای بهبود عملکرد و رفع اشکالات امنیتی دریافت می کند. تیم پشتیبانی وردپرس به طور مداوم در حال بررسی بازخوردها و ارائه نسخه های جدیدتر وردپرس است.


معایب طراحی سایت با وردپرس


طراحی سایت با وردپرس معایب خاص خود را دارد که عبارتند از:


هزینه نگهداری بالا


اگر قالب ها و پلاگین های موجود پاسخگوی نیاز شما نباشد و مجبور شوید یک توسعه دهنده را استخدام کنید تا ویژگی های مورد نظر خود را به سایت شما اضافه کند، هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. در هنگام به روز رسانی وردپرس، قالب ها و افزونه ها نیز ممکن است مشکلات و ناسازگاری هایی پیش بیاید و اگر در این زمینه حرفه ای نیستید باید از متخصص وردپرس کمک بگیرید.


آسیب پذیری


با توجه به منبع باز بودن وردپرس، کدهای آن در دسترس هر کسی است و اگر کسی حفره ای پیدا کند، به راحتی می تواند میلیون ها سایت را هک کند. البته این قابلیت مختص برنامه نویسان حرفه ای و با تجربه است که سال ها با سیستم کار کرده و با کدهای آن آشنا هستند. به همین دلیل، همیشه توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب های ناشی از سیستم های قدیمی، وردپرس خود را به روز کنید.


طراحی سایت با استفاده از زبان های وب


برخی ترجیح می دهند از سیستم مدیریت محتوای منحصر به فرد خود استفاده کنند. در این روش برنامه نویس با در نظر گرفتن نیازها و نیازهای سایت، از صفر تا صد سیستم های مدیریت محتوا و فرمت ها را مطابق با سلیقه مشتری کدگذاری می کند. در مرحله بعد، طراحی وب را با استفاده از محبوب ترین زبان های وب، یعنی پایتون، جاوا و جاوا اسکریپت بررسی می کنیم.


طراحی سایت با پایتون


پایتون یک زبان ترجمه متن باز است که با کتابخانه های قدرتمند و حرفه ای برای طراحی وب و امنیت سایبری، هوش مصنوعی، رباتیک و غیره به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در سراسر جهان تبدیل شده است. فریم ورک های جنگو، فلاسک، پیرامید، Web2py و Cherrypy از محبوب ترین فریم ورک های پایتون برای توسعه برنامه های کاربردی وب هستند. از زمان انتشار آن در سال 1989، این زبان هر روز بر محبوبیت خود افزوده است و امروزه جامعه بزرگی از آن برای ایجاد وب سایت، دسکتاپ و برنامه های کاربردی موبایل استفاده می کنند. اگرچه پایتون سریعتر از PHP است، اما در مقایسه با C++ و جاوا کندتر است. فقدان ویژگی های حفاظت خصوصی و عمومی یکی از ایرادات پایتون است.


طراحی سایت با جاوا


جاوا در سال 1991 توسط اوراکل منتشر شد و یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی امروزی است. حتی اگر توسعه دهنده یا برنامه نویس نباشید، احتمالاً نام جاوا را بارها شنیده اید. جاوا در حال حاضر توسط بیش از 9 میلیون توسعه دهنده و 7 میلیارد دستگاه استفاده می شود. بسیاری از توسعه دهندگان از جاوا به دلیل امنیت خوب، جامعه پشتیبانی قوی، قابلیت استفاده مجدد کد و مقیاس پذیری بالا و موارد دیگر از جاوا استفاده می کنند. استفاده از جاوا برای توسعه برنامه های کاربردی وب پیچیده انتخاب خوبی است. شما می توانید از jsp برای ادغام کد سمت سرور و سمت سرویس گیرنده با هدف ساده سازی برنامه نویسی وب در این زبان استفاده کنید.


طراحی سایت با جاوا اسکریپت


زبان برنامه نویسی اسکریپت یا جاوا اسکریپت در سال 1995 توسط نت اسکیپ با هدف تبدیل صفحات استاتیک به صفحات پویا راه اندازی شد. امروزه بسیاری از وب سایت های مدرن از جاوا اسکریپت استفاده می کنند. جاوا اسکریپت در مرورگر کاربر اجرا می شود و سرعت صفحه را افزایش می دهد. یادگیری آسان و سرعت خوب جاوا اسکریپت باعث شده است که بسیاری از استارتاپ ها از این زبان برای توسعه وب سایت ها و برنامه های کاربردی استفاده کنند. اگر قصد دارید وب سایت خود را با استفاده از جاوا اسکریپت توسعه دهید، توصیه می شود از پلتفرم Node.js برای کدنویسی سمت سرور و توسعه برنامه های کاربردی وب استفاده کنید. در این پلتفرم متن باز، از روش های غیر مسدود کننده برای رسیدگی به ورودی ها و خروجی ها استفاده می شود. مزیت این روش کاهش فشار روی سرور و افزایش سرعت است. NodeJS را می توان بر روی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک پیاده سازی کرد و توسعه برنامه های تحت وب را ساده می کند.


در نهایت، طراحی سایت با استفاده از وردپرس بهتر است یا زبان های برنامه نویسی؟


در این مقاله به مقایسه ایجاد یک وب سایت با استفاده از دو روش استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و استفاده از زبان های وب مانند پایتون، جاوا و جاوا اسکریپت پرداخته شده است. روش اول بسیار سریع است و برای افراد مبتدی و افرادی که با سیستم آشنایی ندارند نیز مناسب است. روش دوم اغلب توسط متخصصان استفاده می شود، ایمن تر است و زمان کمتری را می گیرد. علاوه بر این، این روش نسبت به روش اول گرانتر است زیرا همه چیز توسط برنامه نویسان حرفه ای نوشته شده است و شما به تنهایی نمی توانید الزامات را به سایت خود اضافه کنید یا تنظیمات آن را تغییر دهید.


به این ترتیب قالب ها و سیستم مدیریت محتوای سایت کاملا مطابق با اهداف شما سفارشی می شود و هیچ کد غیر ضروری که سایت را سنگین می کند وجود ندارد. در واقع هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند و شما می توانید با در نظر گرفتن این عوامل راه درستی را برای توسعه سایت مورد نظر در پیش بگیرید. چه روشی را برای توسعه وب سایت پیشنهاد می کنید؟ افکارتان را با ما در میان بگذارید.


اگر می خواهید در مورد وردپرس بیشتر بدانید، توصیه می کنیم دوره تخصصی وردپرس را شرکت کنید. با گذراندن این دوره، شما به یک متخصص تمام عیار وردپرس تبدیل خواهید شد که آماده استخدام، دریافت پروژه ها و پیاده سازی قالب ها و افزونه های وردپرس در کمتر از یک سال می شوید.

منبع خبر :