Sorry, no posts matched your criteria.

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی هنگام کار با رایانه

۱۰ دی ۱۳۹۶
بدون نظر

‌‌در عصر حاضر جدایی از رایانه‌ها به امری غیر ممکن تبدیل شده هست، روزانه افراد بسیاری برای انجام فعالیت‌های شخصی، اداری، سرگرمی و… از رایانه‌ها استفاده می‌کنند اما باید بدانیم در صورت استفاده‌ی غیر اصولی از کامپیوتر امکان بروز صدمات جبران ناپذیری برای اعضای بدن وجود خواهد داشت که با رعایت چند توصیه‌ی ساده می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند، در ادامه با پاس کن ! همراه باشید تا با هم به بررسی این نکات پرداخته و شیوه‌ی صحیح استفاده از رایانه‌ها را بیاموزیم.

 

کامپیوتر سلامت , توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی هنگام کار با رایانه, پاس کن !

برای اینکه بتوانید به صورت درست از رایانه‌ی خود استفاده کنید باید مجموعه‌ای از نکات ارگونومیک و سلامت محور را رعایت کرده و به آن‌ها عمل کنید، رعایت این نکات به شما کمک می‌کند سالیان سال بدون هیچ‌گونه مشکلی از کار با رایانه و اینترنت لذت ببرید.

مراقبت از چشم‌ها

یکی از مهم‌ترین اعضای بدن که هنگام کار با رایانه فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌شود چشم‌ها هستند، سی‌وی‌اس یکی از عوارض چشمی می‌باشد که هنگام کار با رایانه پدید می‌آید، برخی از نشانه‌های این عارضه شامل خشکی چشم‌ها، ریزش اشک، خستگی چشم، تاری دید و احساس سوختگی در چشم‌ها می‌باشند، خیلی از افراد هنگام انجام امور تخصصی به صفحه‌‌ی مانیتور خیره شده و برای مدت زیادی پلک نمی‌زنند، اما باید بدانیم این عادت موجب بروز مشکلات بسیاری در شبکه‌ی داخلی چشم شده و باعث خشک شدن سطح خارجی چشم‌ها می‌شود، همواره سعی کنید هنگام کار با رایانه به طور مداوم پلک بزنید. 

یکی دیگر از ضررهای خیره شدن به نمایشگر رایانه امکان بروز دوربینی در چشم‌ها می‌باشد، سعی کنید هر چند دقیقه یکبار به نقطه‌ای در دور دست خیره شده و برای چند لحظه بر روی آن تمرکز کنید و مجددا کار خود را از سر بگیرید.

دستان خود را کاملا کشیده نگه دارید، مانیتور شما باید چنین فاصله‌ای نسبت به چشمان شما داشته باشد!

نور و زاویه‌ مناسب

محلی که رایانه‌تان را در آنجا قرار داده‌اید باید نور پردازی مناسبی داشته باشد، نور نباید آنقدر زیاد باشد که بازتاب آن در مانیتور مانع دید شما  شود و نه باید آنقدر کم باشد که نور صفحه نمایش موجب خستگی چشمان شما شود، سعی کنید نمایشگرتان رو به روی پنجره نباشد، چراکه بازتاب نور می‌تواند باعث خستگی چشمان شما شود.

ارتفاع و زاویه مانیتور شما باید به گونه‌ای تنظیم شده باشد که گردن شما به صورت مستقیم قرار بگیرد.

مراقبت از ستون‌مهره‌ها

اگر چند ساعت به طور مداوم پشت میز کامپیوتر خود بنشینید به طور ناخودآگاه احساس خستگی خواهید کرد، در این حالت کمر شما حالت انحنا به خود می‌گیرد، تکرار این حالت باعث بروز قوس در کمر و ستون مهره‌های شما می‌شود و می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری را به وجود آورد، بنابراین سعی کنید همیشه از یک میز و صندلی مناسب استفاده کنید، ارتفاع میز باید به گونه‌ای باشد که آرنج دستان شما هنگام تایپ با کیبرد نسبت به بدنتان (به صورت افقی) زاویه‌ی ۹۰ درجه به خود بگیرند.

همچنین صندلی که از آن استفاده می‌کنید باید در قسمت پشتی خود برآمدگی مناسبی داشته باشد به طوری شکل ستون مهره‌ها را به خود بگیرد، شما باید هنگام نشتن بر روی صندلی احساس راحتی کنید، سعی کنید از صندلی‌هایی استفاده کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشند، صندلی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که هنگام نشستن بر روی آن زانوهای شما نسبت به بدنتان (به صورت افقی) زاویه ۹۰ درجه ایجاد کند.

سعی کنید کاملا صاف جلوی کامپیوتر بنشینید به گونه‌‌ای که علاوه بر احساس راحتی، کاملا بر روی رایانه‌ی خود مسلط باشید، به هیچ وجه قوز نکنید!

شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای اندک یک میز و صندلی مناسب برای خود تهیه کنید و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید!

مراقبت از مچ دست

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که هنگام کار با رایانه از آن استفاده می‌کنیم ماوس (موس، موشواره) می‌باشد، هنگامی که ماوس را در دستتان نگه داشته‌اید دست شما باید به صورت کاملا افقی و بدون زاویه‌ی جانبی قرار گرفته باشد به طوری که هم‌سطح و موازی با میز کامپیوتر باشد.

در مورد کار با کیبرد هم همین نکات را رعایت کنید، سعی کنید دستان شما به صورت افقی و بدون زاویه‌ی جانبی در پایین دکمه‌های کیبرد قرار بگیرد، با رعایت این نکته سرعت تایپ شما نیز افزایش خواهد یافت!

سعی کنید تمام حرکات ماوس را به کمک دست خود انجام دهید بدون اینکه ساعد یا بازوی خود را حرکت دهید، در مورد تایپ هم سعی کنید مچ شما بر روی میز قرار گرفته باشد و تایپ را با انگشتان خود انجام دهید (تایپ ۱۰ انگشتی)

توصیه‌ی پاس کن !: سعی کنید حدودا هر ۳۰ دقیه یکبار از صندلی خود بلند شده و به نقطه‌ای در دور دست متمرکز شوید، کمی آب بنوشید و کمی نرمش کنید حال مجددا کارخود را از سر بگیرید!

همواره به یاد داشته باشید حفظ سلامتی خیلی مهم‌تر از کار، پول و سرگرمی هست، پس خواهشمندیم این توصیه‌های ساده را رعایت کنید تا بتوانید سالیان سال از کار با رایانه و اینترنت لذت ببرید!

همچنین کار با لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه نیز اصولی دارد که در مقالات آتی به آن‌ها خواهیم پرداخت، پس حتما این سری از مقالات را دنبال کنید.

سخنی با شما دوست عزیز: تمام آموزش‌های پاس کن ! به صورت رایگان برای شما منتشر می‌شود و رایگان خواهد ماند، همچنین برای راحتی شما هیچ‌گونه تبلیغات مزاحمی در سایت درج نخواهیم کرد، اما با توجه به افزایش حجم مطالب و تعداد کاربران، برای تامین هزینه‌های سرور (Server) و ادامه‌ی فعالیت سایت به حمایت‌های شما نیازمندیم، اگر این آموزش برای شما مفید بود و از مطالعه‌ی آن لذت بردید، میتوانید با مبلغ ناچیزی (حتی ۱۰۰۰ تومان) از ما حمایت کرده و با این کار ارزشمند خود ما را در ادامه‌ی فعالیت سایت یاری دهید…

تمامی حقوق مادی و معنوی برای پاس کن ! محفوظ میباشد.

طراحی و بهینه سازی : هاست دانلود ایران | اورداپ سرور